Wandelingen

Wandeling n°1 : Monteuville

5.5 km – ongeveer: 1u30 - Vertrek van Monteuville (naar Deulin)
Baken: Groene ruit
Uitleg: Niet moeilijk maar wel modderig (prachtige flora)

200m verder links nemen – langs de loopbrug nemen en doorlopen tot het kruispunt – rechts nemen tot de camping en langs deze rechtdoor lopen – aan het einde van deze, omdraaien en naar links gaan – boven aan deze kleine helling, komt u bij een kruispunt – rechts nemen tussen een weiland en een bos – dit pad blijven volgen tot u bij een kruispunt aankomt – links nemen en dan rechts naar Monteuville – mooi uitzicht – vanaf de camping is de weg vaak modderig en nat tot bij het dennenbos

Wandeling n°2 : la Passerelle

5 km – ongeveer: 1uur - Vertrek van Deulin (naar de boerderij en het kasteel)
Baken: Gele verticale rechthoek
Commentaar: Niet moeilijk.
Rechts een boerenpad nemen tot de weg N898 Deulin-Fronville – deze tijdens 300m volgen dan naar rechts gaan om op een bruggetje aan te komen – deze oversteken tot het einde van een kleine helling – rechts nemen tot de camping – rechts nemen – over de brug van camping La Mayette doorlopen, langs de camping lopen – bij de receptie rechts nemen en de Ourthe tot Deulin volgen.
Wandeling n°4 : Lava

5 km – ongeveer: 1u30 - Vertrek van de speeltuin Monville rue du Cossou
Baken: Rood verticale rechthoek
Commentaar: Niet moeilijk en geen modder, mogelijk met een buggy
 Rechts nemen en langs de Ourthe lopen tot de drinkmarket (Destiné) -weg – grote weg aan het einde links – rue Lava (straat) nemen tot de weg van Deulin -Fronville – tijdens 400m – rechts nemen en dan weer links naast de vierkante boerderij en voorbij het kerkhof lopen – naar rechts lopen tijdens 500m – links een boerenpad nemen – teruglopen langs rue de la Villette.
Wandeling n°5 : Saint Pierre

13 km – uitleg: 3u45 - Vertrek in Melreux, bij de kerk
Baken: Rode ruit
Uitleg: Niet zo moeilijk, bij regen een klein stukje modderig, wagensporen

De grote weg links nemen tot de slagerij Marischal – u loopt achterlangs rue du Thiers tot de ingang van het bos – dan neemt u rechts tot bij "Terre & Telle" – dan gaat u naar de weg van Barvaux, u steekt over en komt uit op een landpad (chalets) en dan gaat u verder tot het dorpje Ny, u loopt het dorp door en u komt langs de kasteelhoeve – u neemt het straatje links (chemin des fermes) – u komt in Hotton uit langs rue du Verger – u loopt voorbij het VVVkantoor rechtdoor langs rue de la Vallée – dan neemt u links rue des Fonzays (camping) – u komt terug langs rue du Noyer naar de kerk Saint Pierre.
Wandeling n°6 : Les Fontaines

7.5 km – Ongeveer: 2u00 - Vertrek van Ny richting Hotton
Baken: Groene kruis
Uitleg: Geen modder gemakkelijk te doen met een kinderwagen behalve bij regen is het moeilijk het riviertje te passeren

Na 400m tussen een paar huizen rechts nemen – de weg van Monty volgen tot het kerkje – links nemen, bij de chalets aangekomen rechts nemen – doorlopen tot Biron – een eerste keer rechts nemen – een tweede keer iets verder – tot de kerk doorlopen – bij deze links afslaan – het kleintje riviertje overstappen in een boerenpad en aan het einde links nemen, dan rechts – terug naar Ny gaan langs de weg van Oppagne.
Wandeling n°7 : L'Isbelle

11.5km – ongeveer: 3u30 - Vertrek Ny Tanière (richting Soy- Melines)
Baken: Blauw wit blauwe rechthoek
Uitleg: Makkelijk – geen modder – mooie wandeling

Langs de weg – de grote weg Hotton-Erezée oversteken – doorlopen tot de camping van Melines en dan rechts nemen in het bos van Soy tot Wy – rechts nemen om het dorp te bezoeken - dan links op de weg – bij het kruispunt bij 2 caravans links nemen, weer links nemen en doorgaan langs een klein paadje – bij het bos rechts nemen en 400/500m zo doorlopen – dan rechts nemen en dan meteen weer links om terug naar Soy te komen – de weg Hotton-Erezée oversteken bij het restaurant "Comme chez Soy" en dan links nemen en dan rechts – weer links – de weg van Ny-Soy oversteken en zo doorlopen tot Ny, langs weilanden met hekken: wel goed sluiten! Om terug te komen langs het oude vita parcours van l'Espinette – dan komt u bij de Fontein terug.
Wandeling n°8 : La Porte Aïve

7.5km – ongeveer: 2u30 - Vertrek bij het VVV kantoor
Baken: Blauw kruis
Uitleg: Niet zo moeilijk, bij regen wel een beetje modderig
Richting de Faber molen en achter (links) van "Le Relais des Rochers" - langs de rotsen van Renissart (glibberige helling) - dan komt u bij "Ti-château" - aan het einde van de weg rechts dan links en dan weer links naar de Porte Aïve – na deze komt u op de grote weg uit, deze oversteken en tegenover links naar beneden gaan richting Ny tot het fietspad. U komt naar Hotton via het fietspad terug en langs twee kleine straatjes. Alternatief (30 min) als u 1km langer wilt wandelen en Ny wilt bezoeken, één van de mooiste dorpen van Wallonië, terugkeer langs de bebakening rode ruit (zie wandeling n° 5)
Wandeling 9 : Fond des Trottes

7.5 km – ongeveer: 2u30 - Vertrek bij het VVVkantoor
Baken: blauw verticale rechthoek
Uitleg: Niet modderig en niet te moeilijk

Links na de brug rue Simon langs de Ourthe volgen en bij het weiland met geiten een pad rechts nemen – dan komt u langs het gemeentepark richting Menil – dan komt u langs het Britse kerkhof – en neemt u de tweede straat links (naar de grotten) – u neemt rechts van de grotten tot de weg van Menil – dan neemt u links en aan het einde van de helling neemt u weer links en dan komt u in het dorpje Hampteau rue Chavée en dan neemt u weer links richting Hotton, bij het kasteel van Héblon de grote straat oversteken – voorbij het chalet van de speleoclub lopen – de brug van l'Isbelle overlopen – u kunt l'Isbelle weer aan de oppervlakte zien komen – u loopt verder langs "de weg van de doden" – u kunt het gat van Fre Djame zien. Aan het einde neemt u rechts tot de uitzichttoren – dan komt u bij de vindplaats van het Romeinse kamp Ti-Château – dan gaat u links naar beneden en komt u uit op de weg van Hotton-Erezée – u loopt tussen de twee kerkhoven door – u komt terug op de grote weg – u neemt rue des Vergers en dan neemt u het pad dat naar de markt gaat.
Wandeling n°10 : En Maffe

13 km – ongeveer 3u45 - Vertrek bij het VVVkantoor
Baken: Blauw liggende rechthoek
Uitleg: Niet modderig, een van de mooiste wandelingen

Links de brug over en dan meteen naar rechts naast de kerk – de Izegemstraat langs dan rechts over de camping lopen en langs de zagerij – dan gaan we naar boven tot "Les Sarts" tot de garage Lambert – de weg oversteken en dan rechts nemen – dan komen we bij een houtopslagplaats – dan nemen we rechts – we gaan rechtdoor tot de weg van Marenne-Bourdon – dan nemen we links en weer links tot tegenover de steengroeve – dan nemen we rechts tussen 2 omheiningen en nemen de richting van de kerk van Marenne, dan slaan we links af en nemen weer links (bij een boom) richting Menil-Favay – links nemen en bij het kerkje weer links tot het onderste van Maffe en dan Hotton rue E. Parfonry.
Wandeling 11 : Champs d'Héblon

7 km – ongeveer: 2u30 - Vertrek bij de kerk links van de maagd Maria (sterke helling)
Baken: Groen wit groene rechthoek
Uitleg: Een beetje moeilijk in het begin, geen modder

Als u bij het reservoir aankomt, neemt u links - het bos doorlopen - dan komt u uit op de weg van Trinal–Melines. U gaat verder naar links tot aan het kruispunt - dan neemt u links richting Werpin dan neemt u rechts en komt langs een paar caravans - rechts een veld doorlopen - aan het einde links nemen dan loopt u verder tot aan het dorpje Hampteau (hotel "La Besace") en dan loopt u weer verder langs de weg van Werpin.
Wandeling n°12 : Vierge de Werpin

8 km – ongeveer: 2u30 - Vertrek vanaf de kerk van Werpin
Baken: Groen liggende rechthoek
Uitleg: Niet modderig, een beetje moeilijk in het begin

(sterke helling) bij de maagd Maria rechts nemen - voor Trinal weer rechts nemen, dan komt u aan op de weg van Beffe–Trinal weer rechts nemen tijdens 400m en dan links - terugkeren en rechts nemen, boven aan de helling links nemen - twee velden doorlopen (hekken goed sluiten) - dan komt u terug op de weg van Trinal rechts nemen tot de laatste chalet, weer rechts nemen en dan komt u bij een reservoir - terug naar het dorpje Werpin lopen langs het bos.
Wandeling n°13 : Bois de Hampteau

9.5km – ongeveer: 3u15 - Vertrek van de parking van Hampteau bij de kerk richting Hotton
Baken: Gele ruit
Uitleg: Niet zo moeilijk, bij regen een beetje modderig, een van de mooiste wandelingen
Een klein pad rechts nemen na een kapsalon – dan komt u langs het restaurant "Le Rucher" – dan rechts nemen – de grote weg tegenkomen en dan links nemen rue Inzefin – het bospad nemen richting Hamoul – aan het einde van het bos de weg rechts nemen die bij het restaurant "Le petit Crêton" uitkomt – de brug rechts oversteken en de weg volgen links van de vakantiewoning "La Scierie" (lange en zware helling) tot het bos van Hampteau, boven is een mooi uitzichtpunt, het bos doorlopen (waterreservoir) en dan rechts nemen – tot het dorpje Hampteau lopen. Het dorp langs lopen en boven aan de helling rechts nemen en terugkomen langs rue Chavée.
Wandeling n°14 : Grand Pouhon

7.5 km – ongeveer: 2u00 - Vertrek plaats Menil
Baken: wit gele horizontale rechthoek
Uitleg: Iets moeilijker – geen modder – een van de mooiste wandelingen

Naar het kerkje lopen – door blijven lopen tot een picknick tafel – rechts nemen – het boerenpad volgen – een klein riviertje overlopen en altijd in dezelfde richting lopen tot het dorpje Marenne – dan links nemen – altijd maar rechtdoor blijven lopen om in het bos van Pouhon aan te komen – links nemen – de borden tot het kruispunt volgen – links nemen – boven aan de helling weer links gaan – tot bij de grote weg en tot bij het hoogste punt van de gemeente (400m op Waha) – links nemen richting Menil-Favay – mooi uitzicht.
Wandeling n°15 : Croix de Pierre

5.5km – ongeveer: 1u30 - Vertrek bij de kerk van Bourdon richting de spoorweg
Baken: Blauwe ruit
Uitleg: Een beetje moeilijk in het begin en aan het einde – geen modder

Deze oversteken en het straatje ernaast rechts nemen – doorlopen tot u bij twee huizen komt – links een sterke helling in het bos nemen – men komt uit bij een groot panorama van de Famenne – de weg volgen tot het kruispunt – nog 100m doorlopen om de vierkante boerderij te kunnen zien – rechts nemen en dan weer links – weer een keer links en de weg van Verdenne-Marenne volgen tot u bij het restaurant "Les Pieds dans le Plat" aankomt – links nemen – 2 rechtse paadjes negeren – bij het monument, links terugdraaien en doorlopen tot het oude pad van Verdenne – rechts nemen en doorlopen tot Bourdon – steile afdaling!
Wandeling n°16 : Woizin

9km – ongeveer: 3uur - Vertrek bij de kerk van Marenne
Baken: Gele horizontale rechthoek en gemeente Marche groene driehoek
Uitleg: Geen modder – niet moeilijk

Meteen het pad na de speeltuin nemen richting de steengroeve Marenne links nemen –
400 m verder weer een keer links nemen – doorlopen tot het restaurant " Les Pieds dans le Plat" – rechts nemen en doorlopen tot Verdenne – het dorpje doorlopen – bij het kruispunt rechtdoor lopen - rechts nemen bij een Christusbeeld – doorlopen naar de weg van Verdenne-Marche – deze laat u rechts liggen en u loopt door langs een grasweg tijdens ongeveer 2,5km – dan komt u op de grote weg – rechts nemen – dan links – 100m doorlopen – weer links nemen tot het dorp Champlon-Famenne – links nemen – aan het einde van het dorp weer een keer links – deze weg volgen tot u bij het monument aankomt – rechts nemen en aan het einde van deze weg weer rechts nemen en dan meteen weer links – doorlopen tot de weg van Verdenne-Marenne – rechts nemen – terug langs Woizin.